Jaguar I-PACE review… Wow!

Ik moest weer eens een nieuwe auto rijden, wat een ellendig werk heb ik toch. Altijd weer in de nieuwste elektrische auto’s rijden voorzien van alle denkbare opties en ervaren hoe geweldig die elektrische auto’s toch zijn. Moe word ik er van. Zo ook met de Jaguar i-Pace, de auto die in 2018 maar liefst 3500 keer verkocht is en daarmee ook de best-verkochte auto van december 2018 werd in Nederland. Natuurlijk volledig tot stand gekomen door de gunstige bijtelling, maar geniaal gedaan van Jaguar die daarmee de premium-concurrentie aftroefde. De bijtelling… Nou hoor ik veel mensen om mij heen zeggen dat berijders alleen kiezen voor de Jaguar i.v.m. de bijtelling, namelijk slechts 4% over de eerste €50k. Nou prima toch, ze kiezen nu in ieder geval voor een elektrische auto i.p.v. een dikke BMW, Mercedes of Audi met bijbehorende dikke benzine- of dieselmotor. Een goede ontwikkeling in mijn ogen. Lees snel door voor het vervolg van deze Jaguar I-PACE review.

Ok, dan de auto zelf. Het gaat geen technisch verhaal worden, maar wil vooral overbrengen hoe ik het gebruik van deze auto ervaar. Ik vind de auto werkelijk fantastisch, hij is mooi, snel en voorzien van alle luxe en gemakken die je maar kunt verzinnen. Ja, daar betaal je ook zeker voor. In het begin is het wennen als je uit een e-Golf stapt en deze auto gaat rijden. Hij voelt de eerste kilometers echt aan als een vrachtwagen (met bijbehorende ruime bochten), al is het natuurlijk maar net wat je gewend bent. Hij stuurt wat zwaarder en vanuit de bestuurdersstoel is alles wat onoverzichtelijk. Gelukkig zijn daar alle technische snufjes om je te ondersteunen met bijvoorbeeld camera’s rondom, lane assist, etc.

Op de snelweg is de auto zeer comfortabel, stil en stabiel. Hij voelt enorm degelijk en veilig aan en ondanks dat hij binnen 5 seconden op de 100 zit heb je niet de behoefte om meteen vol dat gaspedaal in te trappen, aldus mijn vrouw. Ik had dat wel. Man, wat is dat ding snel en wat kost me dat veel actieradius, niet te vaak doen dus. Over het actieradius gesproken; ik ging met een volle accu van Apeldoorn-Noord naar Amsterdam en weer terug zonder bij te laden en de volgende dag naar Amersfoort Vathorst en weer terug naar Apeldoorn, nog steeds zonder bij te laden en veel snelweg-gebruik. Conclusie: deze elektrische auto is geschikt voor 80% van alle berijders, mits je je gedraagd als een EV-rijder; plannen, recupereren, snelheid aanpassen, eco-stand.

Jaguar I-Pace Interieur Review

Jaguar I-Pace Interieur

Het interieur van de i-Pace is perfect afgewerkt met hoogwaardige materialen en is bovendien overzichtelijk. Uiteraard voorzien van alle gemakken. Het belangrijkste vind ik nog wel dat het met de ruimte ook gewoon goed zit. Ik ben 1.90m en kan zowel voorin als achterin prima zitten. Ook het opbergen van de golfset en kinderwagen is geen enkel probleem.

De i-Pace is de eerste serieuze concurrent voor de Tesla Model X, maar er komen met de Audi e-tron en de Mercedes-Benz EQC nog een paar geduchte concurrenten aan.

Special thanks to Sjors Bakkes van Van Mossel Jaguar in Apeldoorn!