Selecteer een pagina
Met een lagere bijtelling voor een elektrische auto in 2020 blijft de overheid elektrisch rijden stimuleren. De voordelen zijn enorm maar de spelregels veranderen vrijwel elk jaar. De plannen van prinsjesdag zijn nog niet uitgelekt maar hoogstwaarschijnlijk zal de bijtelling voor een elektrische auto in 2020 omhoog gaan naar 8%. Dat is een verdubbeling van de 4% bijtelling in 2019 maar nog steeds veel lager dan de 22% voor benzine en dieselauto´s. Erg aantrekkelijk maar er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden. Lees hier alles over de bijtelling.

De bijtelling voor elektrische auto’s gaat in 2020 naar 8% en uiteindelijk naar 22% in 2026

Met een lagere bijtelling voor een elektrische auto in 2020 blijft de overheid elektrisch rijden stimuleren. De voordelen zijn enorm maar de spelregels veranderen vrijwel elk jaar. De plannen van prinsjesdag zijn nog niet uitgelekt maar hoogstwaarschijnlijk zal de bijtelling voor een elektrische auto in 2020 omhoog gaan naar 8%. Dat is een verdubbeling van de 4% bijtelling in 2019 maar nog steeds veel lager dan de 22% voor benzine en dieselauto´s.
Erg aantrekkelijk maar er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden. Lees hier alles over de bijtelling. Uitzondering hierop zijn waterstofauto’s. Wil je een waterstofauto gaan rijden dan profiteer je ook in 2020 van 4% bijtelling over de volledige fiscale waarde. Voor alternatieve brandstoffen en aandrijflijnen zoals bijvoorbeeld groengas of Plugin Hybrides is de bijtelling 22%. Deze auto’s zijn in de regel weliswaar schoner of zuiniger maar de CO2-uitstoot is groter dan 0 (nul).

De drempel van de “Tesla taks” wordt in 2020 verlaagd van €50.000 naar €45.000

De Tesla taks is in het leven geroepen om het bijtellingsvoordeel in te perken. Ligt de fiscale waarde van de auto boven een bepaald bedrag dan betaal je over dat deel de reguliere 22% bijtelling. In 2019 was dit €50.000 en in 2020 wordt deze verlaagd naar €45.000.

Ga je in 2020 een elektrische auto van <€45.000 rijden dan betaal je 8% bijtelling over de volledige fiscale waarde van de auto. Ligt deze waarde hoger, bijvoorbeeld op €60.000. Dan betaal je over de eerste €45.000 een bijtelling van 8% en voor het deel daarboven (€15.000) betaaal je 22% bijtelling.

De bijtelling ligt vast voor een periode van 60 maanden

De bijtelling wordt bepaalt op de datum van de (eerste) tenaamstelling van de auto. De op dat moment geldende bijtellingsregels zijn voor je auto van toepassing. Deze gelden voor een periode van 60 maanden.

Voorbeeld: ligt de datum eerste tenaamstelling van je elektrische auto in 2019 dan betaal je 4% bijtelling (en 22% over het deel boven de €50.000). In 2020 gaat de bijtelling naar 8% maar dit is voor jou auto niet van toepassing, je profiteert in totaal 60 maanden van deze 4%.

Het bijtellingspercentage en de termijn van 60 maanden zijn beide gekoppeld aan het kentekenbewijs. Deze blijven dus van kracht als de auto van eigenaar wisselt.

Moet iedereen bijtelling betalen?

Nee, bijtelling is niet voor iedereen verplicht. Is het totaal gereden privé-kilometers met je auto minder dan 500 kilometer per jaar? Dan hoef je geen bijtelling te betalen. Uiteraard zijn hier wel weer een aantal regels aan verbonden:

  • Je moet bij de belastingdienst het formulier “verklaring geen privégebruik auto” indienen;
  • Je moet een rittenadministratie bijhouden zodat je kunt aantonen dat je de 500km-grens niet hebt overschreden;
  • Voorafgaand aan het kalenderjaar moet je bepalen of je je auto wil bijtellen
    In dat laatste geval moet je extra opletten als je gedurende het jaar van auto wisselt.

Voorbeeld: Je hebt nu een dieselauto met 22% bijtelling. Deze auto tel je niet bij. Op 1 Mei 2020 stap je over naar een 8% elektrische auto. Er zijn dan 2 opties:

  1. Je gaat ook deze auto niet bijtellen, er verandert dan verder niks
  2. Je wil deze auto wel bijtellen. Dit geldt dan met terugwerkende kracht voor het gehele kalenderjaar. Dat betekent dat je ook de 22% bijtelling van je dieselauto voor de eerste 4 maanden van dit jaar moet betalen. Veel mensen vergissen zich hierin wat een flinke financiële tegenvaller kan opleveren.

Hoe werkt bijtelling precies?

Vrijwel iedereen kent het woord “bijtelling” maar hoe werkt het nou precies? Om dit beter te begrijpen is het goed om de gedachte achter bijtelling te weten. Waarom is bijtelling in het leven geroepen?

Vóór het jaar 2000 kon je de loonbelasting deels ontwijken door een lager loon accepteren in ruil voor een auto van de zaak. Je auto van de zaak werd immers niet fiscaal belast. In het jaar 2000 heeft de fiscus het concept bijtelling ingevoerd om dit te kunnen belasten. Aangezien het systeem veel te fraudegevoelig was werd dit na 3 jaar al weer omgegooid. Sindsdien (2004) kennen we de huidige systematiek.

Voor de auto die je werkgever betaalt wordt voor de inkomstenbelasting een deel van de waarde opgeteld bij je brutoloon. Je inkomen wordt hierdoor “fictief” verhoogd en de te betalen belasting dus ook. Het kan door dit extra bijtellingsbedrag gebeuren dat je in een een hogere belastingschijf terecht komt. Het exacte bedrag waarmee je inkomen wordt verhoogd is de zogenaamde bijtelling.

Hoe bereken ik mijn bruto en netto-bijtelling?

Je bruto bijtelling bereken je door de fiscale waarde van je auto te vermenigvuldigen met het bijtellingspercentage.

Fiscale waarde auto * Bijtellingspecentage = bruto bijtellingsbedrag per jaar

Om nu je netto bijtelling te berekenen vermig vuldig je dit bedrag met de voor jou geldende hoogste belastingschijf. Zit je in de hoogste schijf, 51,75% dan is je netto bijtelling voor deze auto:

rekenvoorbeeld netto bijtelling elektrische auto in 2020

Let op!: Houd er rekening mee dat je door de bijtelling in een hogere belastingschijf terecht kan komen. Het kan ook zijn dat een deel van je bijtelling in een andere schijf valt en je met twee belastingpercentages moet rekenen.

Zijn er nog aftrekposten voor de bijtelling?

Je mag je bijtelling verlagen met een aantal aftrekposten. Dit kan zeker interessant zijn en sommige werkgevers hebben dit slim geregeld voor hun werknemers. Zij moeten dit namelijk wel vastleggen in de arbeidsvoorwaarden of de autoregeling. Posten die in aanmerking komen voor aftrek van je (bruto) bijtelling zijn:

  • Eigen bijdrage
  • Kosten van Eigen Risico
  • Parkeerkosten
  • Diverse overige autogerelateerde privékosten (bijvoorbeeld tol of veerpont op vakantie)

Hoe bepaal je de fiscale waarde van je auto?

De fiscale waarde van je auto staat gelijk aan de aanschafprijs van je nieuwe auto volgens de “catalogus”.

Dit is de basis van je auto plus de prijs van alle opties volgens de officiële prijslijst. Een eventuele korting op je auto heeft geen invloed op je fiscale waarde.

Ter verduideliijking:

De waarde van alle opties zoals metallic lak, navigatie, lichtmetalen velgen, etcetera die vanuit de fabriek op de auto zitten tellen wel mee voor de fiscale waarde.

Accessoires die achteraf worden gemonteerd, bijvoorbeeld een skibox of trekhaak via de dealer, tellen niet mee.

Overige bijkomende kosten als afleverkosten of leges en verwijderingsbijdrage tellen eveneens niet mee.

In tegenstelling tot de marktwaarde neemt de fiscale waarde van je auto niet af naarmate hij ouder wordt. Hierdoor betaal je gedurende 5 jaar hetzelfde (bruto) bijtellingstarief.

Welke andere financiële voordelen zijn er voor jou?

Elektrisch rijden biedt vele financiële voordelen. Naast lage bijtelling zijn ook je brandstof- en onderhoudskostenkosten een stuk lager. Ook kan je mogelijk profiteren van één van de vele subsidies. Wil je hier mee over weten? Neem dan contact met ons op.