Actieradius elektrische auto in de praktijk
De actieradius van een elektrische auto in de praktijk kan flink afwijken van de (theoretische) opgave van de fabrikant. Het verschil tussen theoretische- en praktijkwaarden is nog groter dan bij benzine- en dieselauto’s. Bovendien zijn de fluctuaties groter doordat een aantal nieuwe factoren van invloed zijn op het verbruik.
Wat je niet wil is een elektrische auto aanschaffen die je telkens langs de snelweg moet bijladen. In dit artikel beschrijven we eerst welke factoren de range van een elektrische auto verhogen en verlagen. Vervolgens wordt kort uitgelegd waar je op moet letten bij de verschillende theoretische waarden en testmethodes.
Actieradius elektrische auto, en de bepalende factoren:
- Type elektrische auto
- Type ritten
- Seizoen
- Rijgedrag
Type elektrische auto
Net als bij auto’s met een benzine- of dieselmotor verschilt de actieradius per auto. Zo is de actieradius van een Tesla Model 3 bijvoorbeeld groter dan van een e-Golf. Dit komt door het gewicht van de auto, de aerodynamica maar ook het formaat van de wielen. Des te groter de wielen des te hoger het verbruik en daarmee des te lager de actieradius.
Erg belangrijk is de capaciteit van het accupakket Let goed op want sommige modellen worden met verschillende accupakketten aangeboden. Zo verschilt de theoretische actieradius van de Nissan Leaf E+ ruim 40% met die van de Nissan Leaf (385 vs. 270km).
Nissan Leaf actieradius verschilt ruim 40% met Nissan Leaf E+
Type ritten
Ook het type ritten hebben veel invloed op de afstand die je met je elektrische auto kunt rijden. In de stad rijdt een elektrische auto zuiniger dan op de snelweg, dit in tegenstelling tot een benzine- of dieselauto. In de stad moet je vaker optrekken en afremmen, op de snelweg heb je hogere snelheid en meer luchtweerstand. Dankzij het terugwinnen van energie bij remmen rijd je met een elektrische auto zuiniger.
Seizoen
Wist je dat ook het seizoen van invloed is op de actieradius van een elektrische auto? Doordat het in de winter veel kouder is, wordt de opslagcapaciteit van de accu lager. Ook verbruik je dan meer energie om voor verwarming van je elektrische auto. Je actieradius kan in de zomer toenemen tot maar liefst 40%!
Tip! Verwarm ’s winters je elektrische auto voor als hij nog aan de laadpaal hangt.
Rijgedrag
Last but not least is ook het rijgedrag van aanzienlijke invloed op de actieradius van een elektrische auto. Het is een beetje een open deur maar uiteraard zijn snel optrekken en te hard rijden van negatieve invloed.
De meeste elektrische auto’s hebben verschillende functies om hier verstandig mee om te gaan. Gebruik zoveel mogelijk de cruise control. Gebruik ook eens een economy mode en zet de verwarming of airco niet meteen vol aan. Geleidelijk aan afremmen scheelt ook en rijdt niet te lang door op je winterbanden. Bij temperaturen boven de 7 graden zijn zomerbanden zuiniger en veiliger.
Het seizoen en de bandenkeuze hebben invloed op het verbruik en de actieradius
Theoretische actieradius, de verschillende testmethoden
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken moet je ook goed kijken naar het verbruik wat de fabrikant opgeeft. En dan bedoel ik op welke testmethodiek de opgegeven actieradius is gebaseerd.
In Europa werd het verbruik tot vorig jaar gemeten volgens de NEDC-methode. Omdat de omstandigheden niet realistisch waren is de WLTP-methode ingevoerd. Echter blijkt ook deze methode vooral bij elektrische voertuigen niet heel nauwkeurig. In de Verenigde Staten wordt door de EPA gestest welke meestal een nog lagere actieradius geeft. Voor meer info over de overgang van NEDC naar WLTP kan je deze site raadplegen.
Mijn advies is dat je bij het vergelijken van de actieradius elektrische auto’s WLTP cijfers gebruikt. Deze zijn in Nederland namelijk altijd beschikbaar. Met de kennis van dit artikel weet je wat de actieradius allemaal beïnvloedt. Zo vorm je een goed beeld hoe ver je met een elektrische auto minimaal en maximaal kunt rijden voordat je hem weer op moet laden.