Eindheffing fossiele brandstofauto's vanaf 2027. Wat betekent dit?
De overheid voert per 1 januari 2027 een pseudo-eindheffing in voor werkgevers die een niet-elektrische personenauto (benzine,diesel of hybride) aan een werknemer ter beschikking stellen voor privégebruik (waaronder woon-werk). De heffing komt bovenop bestaande belastingen en is voor rekening van de werkgever. Doel: de zakelijke markt versneld richting emissievrij sturen.
De kern in 6 punten samengevat:
- Wie betaalt? De werkgever, via de loonheffing als “pseudo-eindheffing”. Kosten mogen niet worden doorbelast aan de werknemer. Uitgangspunt is heffing per loontijdvak (meestal per maand). Eigen bijdragen van de werknemer verlagen de heffing niet.
- Welke auto’s? Alle niet-volledig elektrische personenauto’s die je als werkgever ter beschikking stelt voor privégebruik (incl. woon-werk). Hybrides en PHEV’s vallen er óók onder. Bestelauto’s zijn in het voorstel uitgezonderd.
- Hoe hoog? Circa 12% per jaar over de catalogusprijs (inclusief btw en bpm). Of om exact te zijn, 52% over de bijtelling (22% van de cataloguswaarde) ≈ 11,44%
- Wanneer? Voor nieuwe terbeschikkingstellingen vanaf 1-1-2027. Voor auto’s die vóór 2027 al ter beschikking zijn gesteld geldt een overgangsperiode tot 17 september 2030. Daarna valt óók die voorraad onder de heffing.
- De heffing staat los van bijtelling, MRB, accijnzen en BPM; zij komt er bovenop.
- Context: deze maatregel is onderdeel van het Belastingplan 2026-pakket en wordt ook gezien naast WPM-beleid (CO₂-reductie werkgebonden mobiliteit).
Rekenvoorbeeld
Situatie: middenklasse benzineauto, bijvoorbeeld een Volkswagen Golf, met een catalogusprijs van €40.000 (incl. btw &bpm), ter beschikking gesteld in 2027.
- Pseudo-eindheffing per jaar: 12% × €40.000 = €4.800
- Per maand: €400
- Vier jaar (48 mnd) lease: €19.200 extra werkgeverslast
Uitzonderingen
In welke gevallen geldt deze eindheffing niet?
- Volledig elektrische en waterstofauto’s zijn uitgezonderd.
- Voor auto's die alleen zakelijk worden gereden (waarbij woon-werkverkeer niet als zakelijk wordt gezien)
- Voor zzp’ers met een eenmanszaak.
Adviezen
1. Sluit voor benzineauto’s geen leasecontracten af langer dan 48 maanden
Over 60 maanden vervalt de overgangsperiode dus als de auto niet per direct leverbaar is kom je in de knel.
2. Maak je wagenparkregeling EV-ready
Baseer je normbudgetten, leasecategorieën en overige uitgangspunten op het huidige aanbod van elektrische auto’s.
3. Zorg voor een goede laadoplossing
Op kantoor en thuis. Kies voor simlockvrije laadpunten die V2G-ready zijn. MID-meter wordt aanbevolen. Werk met een professionele, onafhankelijke specialist die één beheeromgeving kan leveren voor alle aansluitingen.
4. Bepaal het moment waarop je naar een EV-only beleid wil overstappen
Maar wacht niet te lang. Zo voorkom je dat auto’s met lange levertijden onder de regeling gaan vallen. Wij adviseren daarom om maximaal over een half jaar de overstap te maken.
Ga direct aan de slag om je hierop voor te bereiden. Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met één van onze adviseurs en wij helpen je snel verder.