Indexeren normleasebudgetten 2026, ja of nee?
Elk jaar zijn de veranderende autoprijzen weer een budgettaire uitdaging voor fleetmanagers, wagenparkbeheerders en werkgevers. Opeens past een auto niet meer in het leasebudget. Een leaseauto die Johan kon uitzoeken is een paar maanden later opeens niet meer mogelijk voor Marieke met hetzelfde leasebudget. Daarom kijken bedrijven elk jaar weer of het leasebudget aangepast moet worden.
In dit artikel geven we je een helder overzicht van de verwachte waarde van je leasebudget in 2026. We bieden concrete handvaten en helpen je met een goed onderbouwde beslissing: moet je je normleasebudgetten indexeren of niet?
Lees verder voor ons advies over jullie leasebudgetten in 2026.
Prijsontwikkeling en veranderende wegenbelasting bepalen aanpassing van hoogte van het (norm)leasebudget
De toetreding van Chinese automerken, nieuwe elektrische modellen, aanpassing van prijzen maar ook veranderende vraag naar bepaalde auto’s zorgt voor een verandering van autokosten. Dit noemen wij het inflatiecijfer, dit cijfer kijkt altijd terug naar een bepaalde periode. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt elk kwartaal de prijsontwikkeling van leaseauto’s vast. Wij gebruiken deze gegevens altijd voor mogelijke indexering van leasebudgetten. Daarnaast is voor indexering van het leasebudget belangrijk om te kijken naar overige te verwachten factoren die impact hebben op de leasekosten van een auto. In 2026 is dit de stijging van de houderschapsbelasting (HSB) voor elektrische auto's en Plugin-hybrides. Dit heeft veel impact maar zit (nog) niet in de CBS prijsindex.
In de tabel hieronder vind je de impact van inflatie én de HSB-stijging. Op basis van voorbeeldauto's kan je zien welke categorie het beste aansluit bij je eigen leasecategorieën.

De benzine auto: Leasekosten 1%-2% gestegen, motorrijtuigenbelasting blijft ongeveer gelijk.
Hoe kleiner de auto des te groter de inflatie in het afgelopen jaar. De leasekosten voor categorie A en B zijn gemiddeld met 2,1% gestegen. De brandstofprijs is echter gedaald waardoor de TCO niet heel veel stijgt. De wegenbelasting/HSB zal in 2026 vrijwel niet stijgen.
Indexeringsadvies voor benzine auto's: Om de waarde te behouden is 1,1%-2,1% correctie nodig als je brandstof mee hebt genomen in de norm.
Let bij benzine vooral op het aangaan van langetermijn leasecontracten vanwege de voorgenomen pseudo-eindheffing.
De hybride auto: Plussen en minnen, HSB voor Plugin Hybride flink omhoog.
In de segmentatie van de CBS zit zowel de PHEV als HEV. Op de HEV is in 2025 geen korting van toepassing en dat betekent geen verandering in 2026 (zie Benzine en MHEV groep). De PHEV heeft echter wel een aanpassing, hou rekening met een bedrag van €25-€30.
Indexeringsadvies voor hybride auto: Om de waarde van het budget gelijk te houden is vooral compensatie voor de HSB van belang voor de PHEV. Maar hou ook hier rekening met de voorgenomen pseudo-eindheffing.
De elektrische auto: prijzen fluctueren en veel hogere belasting.
Vooral klasse D van de elektrische auto’s is duurder geworden. De oorzaak is de HSB-stijging van het afgelopen jaar. Als je die buiten beschouwing laat zijn elektrische auto's zelfs goedkoper geworden. In 2026 gaat de HSB verder omhoog, en fors. Afhankelijk van het gewicht gaat het om een verhoging van circa €33-€67 per maand.
Indexeringsadvies voor elektrische auto: Corrigeer je budgetten in ieder geval voor de stijgende HSB. Doe je dit niet dan komen medewerkers die nu een auto gaan uitzoeken in de knel.
NB. ook voor de rijdende vloot is de HSB-verhoging ook van toepassing en zal de leasemaatschappij dit 1 op 1 doorbelasten.
Willen jullie verder sparren over de indexering van je leasebudget?
Ben je op zoek naar een partner die je helpt om op al jouw mobiliteitsvragen voorbereid te zijn? In een gesprek kunnen we jullie direct helpen met deze vragen:
- Kan je de verlaging van de budgetwaarde opvangen door betere inkoopafspraken te maken?
- Wat betekenen de wetswijzigingen voor jouw huidige beleid en huidige leasecontracten?
- Moet je elektrisch rijden nog wel stimuleren?
- Wat houdt die pseudo-eindheffing precies in voor mijn organisatie?
Maak direct een afspraak.
Daarnaast kunnen we je nog helpen met onder andere;
- Opstellen leasebeleid
- Reviewen van huidige leasebeleid
- Autolease aanbesteding
- Contracteren van leasemaatschappijen
- Implementeren van leasebeleid
- Collectieve leasetender
- Analyse kopen of leasen
- Schrijven van programma van eisen
- Wagenparkbeheer
- Doorrekenen kosteneffect
- Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid