Artikelen
Fiscaal

Worden alle nieuwe zakelijke leaseauto's vanaf 2027 elektrisch?

Start met lezen
05/26/2025

Worden alle nieuwe zakelijke leaseauto's vanaf 2027 elektrisch?

Leestijd:
4
min.

Vragen over dit artikel?

Afspraak maken

Als het aan het huidige kabinet ligt wel, en als je een slimme werkgever bent ga je nu óók over naar een 100% EV-wagenparkbeleid.

Er komt namelijk een nieuwe fiscale regeling vanaf 2027: een extra eindheffing op fossiele leaseauto’s

Het kabinet heeft aangekondigd dat vanaf 1 januari 2027 een nieuwe fiscale maatregel van kracht wordt: een extra heffing voor werkgevers die werknemers een fossiele auto van de zaak ter beschikking stellen voor privégebruik. Deze maatregel is bedoeld om elektrisch rijden binnen het zakelijke wagenparkbeleid te stimuleren en de overstap naar emissievrije mobiliteit te versnellen.

Wat houdt de maatregel in?

Werkgevers die vanaf 2027 een nieuwe benzine- of dieselauto beschikbaar stellen aan werknemers, en waarbij de auto ook privé wordt gebruikt, krijgen te maken met een extra heffing van 52% over de bijtelling voor privégebruik. Deze heffing komt bovenop de reguliere bijtelling die de werknemer betaalt. De extra heffing mag niet worden doorbelast aan de werknemer en komt volledig voor rekening van de werkgever.

Voor wie geldt deze regeling?

De extra heffing is van toepassing op:

  • Werkgevers die vanaf 2027 een nieuwe fossiele personen- of bestelauto ter beschikking stellen aan werknemers.
  • Auto's die meer dan 500 kilometer per jaar privé worden gebruikt.

Uitzonderingen zijn:

  • Volledig emissievrije voertuigen, zoals elektrische of waterstofauto’s.
  • Zzp’ers en ondernemers in eenmanszaken of VOF’s, aangezien zij geen loonbelasting afdragen.
  • Auto’s die uitsluitend zakelijk worden gebruikt en niet voor privédoeleinden.

Doel van de maatregel

Het kabinet wil met deze maatregel de transitie naar elektrisch rijden versnellen en bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Door het bezit van fossiele auto’s fiscaal onaantrekkelijker te maken, worden werkgevers gestimuleerd om over te stappen op emissievrije voertuigen. Daarnaast verwacht het kabinet dat een toename van elektrische leaseauto’s zal leiden tot een groter aanbod van betaalbare tweedehands elektrische auto’s voor particulieren.

Wat betekent dit voor werkgevers?

Werkgevers doen er verstandig aan om hun wagenparkbeleid tijdig te herzien en te anticiperen op deze fiscale wijziging. De Total Cost of Ownership is nu meestal al lager voor een EV dan voor een benzine-auto. Mocht dit voorstel definitief worden dan is een EV-only beleid vanuit financieel perspectief dus een no-brainer.

De definitieve uitwerking van deze maatregel wordt verwacht in het Belastingplan 2026, dat op Prinsjesdag 2025 wordt gepresenteerd. Wij adviseren werkgevers om de ontwikkelingen nauwlettend te volgen en zich voor te bereiden op de aankomende veranderingen.

Mocht je daar hulp bij nodig hebben, neem dan even contact op met Mobiliteitsbaas.