Veel bedrijven hebben een leaseregeling, of autoregeling, die al jarenlang hetzelfde is.  Wellicht zijn de normleasebudgetten een keer geïndexeerd maar inhoudelijk is er weinig gewijzigd.

De eindverantwoordelijkheid ligt vaak bij een medewerker die genoeg andere zaken aan haar/zijn hoofd heeft dus zolang het werkt, werkt het. Toch is het verstandig om af en toe even met de stofkam door de regeling te gaan. Voor veel klanten doen we jaarlijks een sanity check en zijn we in een paar uurtjes weer helemaal up to date.

Als jij nu ook denkt dat het tijd is om je regeling op te frissen, hierbij een aantal tips waar je naar kunt kijken:

Leasebudgetten

De meest voor de hand liggende zijn de normleasebedragen, ofwel leasebudgetten per categorie. Een veel gebruikte indicator is de CBS prijsindex voor operationele autolease. Ongetwijfeld zal je gemerkt hebben dat de inflatie ook binnen automotive hoogtij gevierd heeft. De prijsindex (excl. brandstof) stond het afgelopen kwartaal 10 punten hoger dan 3 kwartalen terug (133,7 in Q2 2023 versus  122,7 in Q3 2022). De markt is echter zeer volatiel en de onderlinge verschillen per brandstoftype en segment zijn ook groot. Zo is het afgelopen kwartaal de index voor elektrische auto’s in segment C & D met bijna een heel punt gedaald. Voor goed beleid kijk je regelmatig naar de prijsontwikkeling per segment en behoud je jezelf het recht voor om de budgetten zowel te verhogen als te verlagen.

Leasenorm

De uitgangspunten voor de leasenorm zijn vaak ook niet meer actueel. In oude regelingen is het jaarkilometrage vaak hoger omdat dit gebaseerd was op rijgedrag voordat thuiswerken en video conferencing breed geaccepteerd was. Nu is het voor de norm niet meteen een issue maar als je toch aan het afstoffen bent, kijk hier dan ook even naar.

Wat wij ook altijd adviseren is om het brandstofvoorschot mee te nemen in de norm. Zo baseer je de budgetten op de volledige TCO van de leaseauto. Vraag vervolgens aan de leasemaatschappij om het brandstoftarief waarmee gerekend wordt vast te zetten en dit jaarlijks te herijken.

Wel of geen extra bijdrage bij parttime dienstverband?

Waar een fulltime dienstverband vroeger de standaard was, geldt dat inmiddels misschien wel meer voor de papa- en mamadag. Vaak wordt het leasebudget bijgesteld naar rato van het dienstverband. In moderne arbeidsvoorwaarden zien wij steeds vaker dat het leasebudget niet wordt aangepast voor parttimers die 80% of meer werken.

Elektrisch rijden

Vaak genoeg komen wij regelingen tegen waarin niets wordt gezegd over elektrisch rijden. Veel medewerkers willen dit wel graag dus zowel voor de medewerkertevredenheid als voor duurzaamheid is het goed om dit te faciliteren. Zorg er dan voor dat je in de regeling vastlegt aan welke criteria de auto moet voldoen, bijvoorbeeld qua actieradius en laadtijd. Maak ook afspraken over het laadgedrag en neem een artikel op over laadinfra en verrekening van kosten tijdens het laden thuis.

All season banden

All Season-band met 3PMSF-symbool

We kunnen nog wel even doorgaan maar dit is voor nu de laatste. Met de opkomst van de winterband is dat bij veel bedrijven de standaard geworden. Als er sneeuw ligt ben je blij dat je ze hebt maar er zijn maar weinig dagen in Nederland dat de omstandigheden voor een winterband optimaal zijn. Laat staan als medewerkers ze per ongeluk vergeten te wissel en er in de zomer nog steeds op rijden. Wij adviseren om all-season banden als standaard te hanteren. Deze moeten wel het zogenaamde three-peak mountain snowflake (3PMSF) symbool hebben. Dan ben je namelijk ook in Duitsland en Oostenrijk gewoon verzekerd tijdens winterse omstandigheden. Grote voordeel: je medewerkers hoeven niet meer twee keer per jaar, meestal onder werktijd, hun banden te wisselen. Bijkomend voordeel: er is ook geen risico meer dat de set banden nog bij een ander filiaal, ergens in een bandenhotel liggen of volledig kwijt zijn!

Succes ermee.

En wil je even sparren? Neem dan even snel contact met ons op